Sinodului Bisericii Ortodoxe din Moldova
Mitropolitului Chişinăului şi al întregii Moldove, IPS Vladimir
(copie) Arhiepiscopului de Tiraspol şi Dubăsari
(copie) Episcopului de Cahul şi Comrat, Anatolie
(copie) Episcopului de Bălţi şi Făleşti, Marchel
(copie) Episcopului de Ungheni şi Nisporeni, Petru
(copie) Episcopului de Edineţ şi Briceni, Nicodim
De la AO „PRO Ortodoxia”
„Cereţi şi vi se va da; căutaţi şi veţi
afla; bateţi şi vi se va deschide”. (Lc. 11.9)
-Înalt Prea Sfinţiţi, Prea Sfinţiţi ierarhi !
Stimaţi membri ai sinodului BOM !
-Înainte de Boteaza lui 2014, d-tră aţi
participat alături de membrii Sf.Sinod la o şedinţă deosebit de importantă pentru prezentul şi
viitorul BOM.
-Ştiţi că acolo s-au discutat un şir de probleme vitale pentru consolidarea
Bisericii în faţa provocărilor integrării europene, dar şi soluţii urgente de stopare a
diverselor ameninţări. Toate acestea au fost structurate la mănăstirea
Suruceni, într-o declaraţie elaborată de
comisia sinodală, votată tot de d-tră.
-La momentul cînd sinodul a început să aducă
„roadele”mult aşteptate, unii ierarhi au insistat asupra întreruperii regretabile a şedinţei şi
transferarea ei peste o săptămînă.
-De atunci au trecut deja şase luni !!!
Şedinţa promisă peste o săptămînă nu a mai fost ! Pînă astăzi sinodul tace !!!
Îndrăznim să vă întrebăm, stimaţi vlădici: Nu vă îngrijorează situaţia morală alarmantă
din ţară, pe care aţi recunoscut-o cu toţii la sinod? Nu vă nelinişteşte conştiinţa? Nu doriţi implimentarea propunerilor noastre
disciplinare, cu care în mare parte aţi
fost şi d-tră de acord? Doar aceste propuneri, la moment, constituie „colacul
salvării” spiritualităţii ortodoxe din Moldova în faţa secularizării europene !!!
-De cealaltă parte, ştiindu-vă ca pe nişte chivernisitori
ai bisericii lui Hristos, avînd ca
modele de credinţă pe marii mucenici şi mărturisitori, nu putem înţelege
poziţia d-tră de tărăgănare, ceea ce stîrneşte o mulţime de dubii şi neînţelegeri
printre creştini.
-Stimaţi Ierarhi! Conform cererii prealabile adresată pe numele AO „PRO Ortodoxia” (vezi anexă), punct
1, alineat b, Mitropolitul Vladimir afirmă că niciodată nu a împiedicat
efectuarea şedinţelor sinodului BOM, deoarece este un organ
colegial. Din acest caracter colegial reiese
că IPS Vladimir aşteaptă de jumătate de
an, iniţiativa episcopilor pentru
convocarea sinodului.
-În acest sens, deja de două
săptămîni stau în faţa Mitropoliei un grup de creştini şi protestează,
cerînd fixarea unei întîlniri cu Vlădica şi convocarea sinodului
promis, însă fără de nici un rezultat pînă acum. De celaltă
parte, intimidările şi dezinformarea la adresa lor întrece limita bunului simţ.
Cer pîine de la tată, dar primesc
deocamdată lovitură de piatră.
- S-a ajuns pînă şi la judecata bisericească,
cu această problemă. Sunt ameninţări de
rang înalt şi cu judecata civilă asupra presupuşilor organizatori ai acestui
protest, dacă timp de 20 de zile nu-şi vor cere scuze
publice pentru anumite daune morale. În caz contrar vor cere o recompensă de
cca 300 mii lei (vezi anexa„ Chemare
prealabilă”). Pentru ce ???
-Dragi păstori ! Mîntuitorul spune: „Oricine va mărturisi pentru
Mine înaintea oamenilor şi Fiul Omului va mărturisi pentru el înaintea îngerilor
lui Dumnezeu. Iar cel ce se va lepăda de Mine
înaintea oamenilor, lepădat va fi înaintea îngerilor lui Dumnezeu.” (Lc.12,8-9)
-Reeşind din
această de-a dreptul “ameninţare” a Mîntuitorului Hristos, vă cerem şi vă
implorăm ca în aceste timpuri apocaliptice, pline de formalism, prigoană făţişă
şi
lepădare în masă de la dreapta
credinţă, să nu tăceţi în faţa păcatului. Nu lăsaţi turma lui Hristos
încredinţată vouă, să meargă pe calea cea rătăcită ! Ridicaţi-vă glasul, aşa cum şi Sinodul BO din Grecia s-a ridicat de mai multe ori contra masoneriei, semnului fiarei, etc, sau Patriarhul Georgiei, Ilie – care a scos zeci de mii de
creştini în stradă pentru a împiedica paradele homosexualilor, sau Mitropolitul
Ucrainei, Onufrie, cu declaraţia sa
recentă contra pericolului moral-duhovnicesc al integrării europene, deşi ameninţările la adresa
sa sunt imanente. Dar
d-tră, ierarhii BOM, unde sunteţi? Unde vii glasul ???
-Scopul nostru nu este revoluţia sau conflictul cu cineva, ci mărturisirea neîncetată şi lupta nînfricată contra păcatului, chiar şi cu preţul ponegririi, persecuţilor sau a morţii. Aşa ne-au arătat pildă şi Sf. Ioan Botezătorul şi Sf. Maxim Mărturisitorul şi Sf. Ioan Damaschin şi mulţi alţi martiri, iar patriarhul Rusiei Tihon, în plină prigoană, chiar a blestemat guvernarea bolşevistă pentru antihrismul propagat. Toţi ei nu s-au limitat doar la nişte scrisorele adresate guvernanţilor, iar mai apoi abrogate pe de la spate, ci au şi acţionat insistent şi nelimitat, după cum ne spune Sf.Scriptură: “ Păstorul cel bun îşi pune sufletul pentru oile sale, iar cel plătit vede lupul venind, lasă oile şi fuge” (Ioan 10,11)
-Scopul nostru nu este revoluţia sau conflictul cu cineva, ci mărturisirea neîncetată şi lupta nînfricată contra păcatului, chiar şi cu preţul ponegririi, persecuţilor sau a morţii. Aşa ne-au arătat pildă şi Sf. Ioan Botezătorul şi Sf. Maxim Mărturisitorul şi Sf. Ioan Damaschin şi mulţi alţi martiri, iar patriarhul Rusiei Tihon, în plină prigoană, chiar a blestemat guvernarea bolşevistă pentru antihrismul propagat. Toţi ei nu s-au limitat doar la nişte scrisorele adresate guvernanţilor, iar mai apoi abrogate pe de la spate, ci au şi acţionat insistent şi nelimitat, după cum ne spune Sf.Scriptură: “ Păstorul cel bun îşi pune sufletul pentru oile sale, iar cel plătit vede lupul venind, lasă oile şi fuge” (Ioan 10,11)
-Oare d-tră, stimaţi ierarhi, nu sunteţi din aceeaşi viţă
ortodoxă a mărturisitorilor? Oare nu vreţi şi d-tă să vă mîntuiţi în aceste timpuri “de pe urmă” ca şi mucenicii
timpurilor dintîi? Nu ne lăsaţi pe noi creştinii, să ajungem la extrema
protestelor, revoltelor similare cu cele ale cuvioasei Teodora, stigătelor de durere sau a separării prin
nepomenirea voastră. Procesul deja a început! -Nu
fiţi în aceste timpuri de dinaintea venirii lui Hristos, ca şi arhiereii şi
fariseii de altădată.
-În acest sens,
iertată să ne fie îndrăzneala, solicitaţi-vă reciproc de nenumărate ori convocarea
sinodului mult aşteptat şi susţineţi-ne propunerile (vezi anexă). Vă rugăm mult
să luaţi decizii conform Scripturii, ca creştinii văzîndu-vă faptele “să
slăvească pe Tatăl cel din ceruri” (Mt.5,16)
-Cu fiască supunere şi smarenie, în
numele
AO „ PRO Ortodoxia”
Preşed.Diac.Ghenadie Valuţa.
Cu respect, Secretar AO " PRO Ortodoxia"
Prof. Dr. Gheorghie Mihalache.
Mitropolitului Chişinăului şi al întregii Moldove
Vladimir,
De la un Grup de Iniţiativă a Creştinilor Ortodoxi
Cu respect, Secretar AO " PRO Ortodoxia"
Prof. Dr. Gheorghie Mihalache.
Mitropolitului Chişinăului şi al întregii Moldove
Vladimir,
Cerere - Chemare
- Stimate Arhipăstor ! La
începutul lui ianuarie 2014, un grup impunător de preoţi şi creştini au avut
atît cu d-tră cît şi cu Sinodul BOM o discuţie profundă asupra problemelor strîngente din interiorul
şi exteriorul Bisericii, precum şi soluţiile viabile pentru depăşirea
lor.
- Atît Înalt Preasfinţia
v-tră, cît şi episcopii adunaţi la sinod,
aţi fost practic în toate de acord cu cerinţele
noastre disciplinare.
-În acest sens aţi binecuvîntat şi o comisie mitropolitană care s-a întrunit
la mănăstirea Sf. Gheorghie din Suruceni
şi a definit o declaraţie comună pentru problemele discutate. În acest scop aţi cerut şi o pauză de o săptămînă pînă la
următoarea şedinţă a sinodului.
-De atunci au trecut deja şase
luni !!! Sinodul promis nu
s-a mai întrunit, iar declaraţia comisiei sinodale stă prăfuită. Socotim că
această atitudine netradiţională de tergiversare a promisiunilor d-tră nu aduce
folos Bisericii.
-În acest sens, neînţelegînd poziţia sinodului, pentru a ne face auziţi,
intenţionăm să ne exprimăm indignarea
noastră printr-o o stare de
rugăciune continuă în faţa Mitropoliei.
-Totodată invităm şi pe toţi creştinii
neidiferenţi să se alăture acestei acţiuni de apărare a credinţei ortodoxe, a
sfintelor canoane şi a sobornicităţii BOM.
-Noi iarăşi cerem, Vlădica
Vladimir, să vă respectaţi promisiunile anterioare şi să semnaţi acea declaraţie
ortodoxă a comisiei, completată şi cu
următoarele subpuncte:
Cerinţe externe:
1. Elaborarea unei atitudini canonice din numele
BOM faţă de cei ce promovează activ legi de sodomizare a ţării, pornind de la
declaraţia aceluiaşi sinod din 20 iunie, 2013. Nu putem să ne luptăm cu
adversarii Bisericii, punîndu-i totodată în capul mesei şi medaliindu-i cu
distincţii bisericeşti. Acest gest aduce indignare multor creştini .
2. Formularea
unei poziţii ortodoxe faţă de dimensiunea
moral-socială a proiectului Integrării Europene şi evidenţierea elementelor sale anti-ordodoxe,
ca astfel creştinii
informaţi fiind, să se
pregătească duhovniceşte pentru eventualele provocări.
3. Neadmiterea sub nici o formă a implicării clerului în politică, în special a celor care vin cu
propriile opinii ca din numele Bisericii
şi astfel aduc sminteală multă credincioşilor.
4. Afirmarea poziţiei BOM faţă de problema stilului nou şi
declanşarea unei campanii intensive pentru păstrarea tradiţiei stilului vechi. .
5. Reafirmarea şi aplicarea învăţăturii Sfinţilor Părinţi cu pivire la erezia ecumenistă.
5. Reafirmarea şi aplicarea învăţăturii Sfinţilor Părinţi cu pivire la erezia ecumenistă.
6. Implicarea activă
a Bisericii în
problemele sociale ale creştinilor şi contracararea diverselor forme de
propagare publică a imoralitaţii. Astfel Biserica ar trebui permanent să se
expună critic faţă de multiplele forme de imoralitate propagată în public,
pentru a menţine trează conştiinţa cetăţenilor cu privire la păcat.
Cerinţe interne:
1.
Înăsprirea disciplinei în rîndul
slujitorilor, prin aplicarea sancţiunilor corespunzătoare sfintelor canoane.
2.
Identificarea problemelor cu care se confruntă Biserica şi slujitorii, şi elaborarea unui set de strategii şi programe rezolvitoare
(Ex. Sectele, etc).
3.
Uniformizarea tipicului Bisericesc şi respectarea canonică a
programului liturgic în toate Bisericile din ţară, pentru a elimina devierile
tipiconale.
4. Eliminarea
presiunii financiare asupra parohiilor şi aplicarea unui algoritm impozitar de
la caz, la caz, în funcţie de starea parohiei, numărul real de locuitori,
membrii familiei preotului, etc.
5.
Reorganizarea comisiei pentru admiterea
la hirotonie, prin introducerea unui examen fix şi
a unor membri de remarcă duhovnicească
care ar selecta candidaţii.
6.
Instituirea cursurilor obligatorii de
perfecţionare a preoţilor o dată la doi ani, după modelul altor profesii, pentru iradicarea
analfabetismului .
7.
Elaborarea unui program misionar
obligatoriu pentru toate protopopiatele şi parohiile, format din conferinţe,
seminarii în şcoli, activităţi de caritate şi spriginirea obiectului „Religia”,
inclusiv şi cu materiale didactice.
8.
Instituirea
unei comisii intersinodale, formată din preoţi, mireni, şi
ONG-uri ortodoxe active, care ar consulta soborniceşte şedinţele sinodului şi ar participa astfel mai activ la problemele din viaţa Bisericii.
9.
Pentru
declaraţiile nesoborniceşti şi abuz de putere, cerem eliberarea Păr.Vadim Cheibaş din funcţia de
secretar al sinodului BOM şi instituirea unui mandat de doi ani pentru fiecare
candidatură aleasă DE SINOD.
10.
Crearea
unui grup de purtători oficiali ai cuvîntului Bisericii în raport cu cerinţele mass-media şi
implicarea ei mai activă în dezbaterile publice.
11.
Rstabilirea publicaţiei lunare „ Altarul Credinţei” şi binecuvîntarea campaniei de colectare prin Biserici şi societate a
fondurilor pentru un post TV ortodox,
măcar dintru început , un post cîtuşi de modest.
12.
Verificarea canonicităţii slujbelor de
exorcizare practicate prin mănăstiri.
13.
Convocarea, conform statutului BOM, a Adunării
Generale a Bisericii o dată la 2-4 ani, cu scopul consultării creştinilor şi a
elaborării soborniceşti a unor decizii corespunzătoare provocărilor, care ar
întări ortodoxia din RM.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu